24 Aralık 2009 Perşembe

Kurban

bugün yazacagim konu "kurban". Her ne kadar kurban zamani gectiysede arsivimizde bulunsun ve birdahaki kurban zamanina bilgilerimiz elimizin altinda olur.



Kurbanin cesitlerinden biri:
Akik kurbani = cocuklara kesilen kurbandir. Allah Tealaya verdigi cocuk icin tesekkür kurbanidir. Bu kurbandan kesen aile yiyemez. dagitma adabida baskadir. et eklem yerlerinden kesilerek dagitilir.

Hocamiz akik kurbaninada deyindigi icin bende yazmakta fayda vardir diye düsünüyorum.


Gelelim simdi Kurbana.
sohbet notlarimdan evvel su siteden(http://www.dinahlak.com/forum/index.php?topic=2535.0) kurban kesmenin amaclarini aynen aktariyorum ve buradan onlarada cok tesekkür ediyorum. siteyi verdigim linkden ziyaret ederseniz kurban hakkinda biraz daha bilgi almis olursunuz.

Kurban kesmenin amaci (belirttigim siteden kopyaliyorum):

AMAÇLAR:
ALLAH’A YAKLAŞMAK, YALNIZ O’NUN İLAH OLDUĞUNU HATIRLAMAK, O’NUN RIZASINI KAZANMAK;YANİ İBADET İÇİN ( HZ. ÂDEM’İN İKİ OĞLU, 5/27; HZ. PEYGAMBERE ŞÜKÜR İÇİN KURBANIN EMREDİLMESİ, 6/162, 108)
İNSANIN KURBAN EDİLMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN ( HZ. İBRAHİM VE OĞLU, 37/107)
SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA İÇİN ( YOKSULLARIN GIDA İHTİYACINI KARŞILAMAK VE TOPLUMSAL YARDIMLAŞMA VE BARIŞI GERÇEKLEŞTİRMEK , 22/28,33;88/28; 110/97)


sohbet notlarima basliyoruz.

Kurbani keserken uzunca euzu besmele cekilmez, sadece kisaca Bismillah Allahuekber denir. bunun sebebide bakin ne kadar güzel. euzu besmele uzun oldugu icin hayvan ürkütülebilir. bir baska sebebide euzu besmele cekerek, yani Rahman ve Rahim diyerek Allahin bu adini "kesme" olayina katmamak.

Kurbanin hayrini bakin güzel peygamberimiz nasil anlatmis sahabeye:
"Kestiginiz kurbanin killari adedince hayir alacaksiniz" ya resulullah, kestigimiz kurbanin killari degilde yünleri varsa? diye soruyor sahabe ve su cevabi aliyor: o zamanda kestiginiz kurbanin yünleri adedince hayir alacaksiniz.


Kurban kesmek hanefi meshebine göre vacip iken diyer mesheplere göre sünnettir.
1 Kurban yanlizca 1 kisi icin kesilir. tabiki bu misal koyun icin gecerlidir, yani büyük bir hayvan keserken hisseye katilinir, o baska. misal bir koyun kestiriyorum, bu hem esim icin hem benim icin hemde cocuklarim adina kesilsin diyemeyiz.

Birde malesef suda bazi insanlarin basina gelmistir; kurban parasini göndermislerdir fakat sonradan ögreniyorlarki kurbanlari kesilmemis. bu durumun kesmeyen icin cok büyük vebali vardir. ama kiside ben parami gönderdim, kesilmediysede benden vebal kalkti diyemez! bizler arastirmak mecburiyetindeyiz, ve eger kesilmediginide ögrenirsek, eger DURUMUMUZ VARSA, yani MADDI IMKANIMIZ VARSA tekrar kesmeliyiz kurbani. parayi gönderdigimiz ve kesmeyen kiside ayriyetten kul hakkina girmis olur ve buda ne kadar agir birseydir. Allah teala buyuruyor: "benim karsima ne ile gelirseniz affedebilirim ama benim karsima sirk ve kul hakki ile gelmeyin!"

birde su vardir, bazi hanimlarimiz düsünür acaba bana kurban düsermi diye, bundada su bize yön gösterir. egerki altinimiz var ve zekat veriyorsak ayni zamanda bu kurban kesebilecek durumumuz vardir demektir.



bu sohbet konusunuda son notlarimla bitirelim.

Hadis: "kimin durumu varda kurban kesmezse BIZIM NAMAZGAHIMIZA DAHI YANASMASIN!"

Durumum aslinda pek yok, yinede bana kurban düsermi acaba diyen sahabeye peygamberimiz su güzel cevabi verir: "Kalbine sor, o en büyük müftüdür!"

Hiç yorum yok: